Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe

Kalória számítási mítoszok!

2018.01.10

 

Mindenekelőtt szögezzük le, hogy az egész táplálkozási rendszert érintő magyarázat a külön-külön is letölthető E-book-okban ki van fejtve, összesen több mint 100 oldalban.

kulcs.jpg

                

Ahhoz, hogy mindent megértsünk, ez a két elektronikus könyv elengedhetetlen. A szervezetünk önműködő folyamatait ismernünk kell ahhoz, hogy tisztában legyünk azzal, mi történik az alap tápanyagokkal emésztés során. Vagyis értenünk kell, hogy mi hogyan zajlik attól a pillanattól kezdve, hogy egy sajt darabot vagy akár egy banánt elmajszolunk. Milyen lebontási folyamatok munkálkodnak, mit nevezünk szénhidrátnak, fehérjének vagy zsírnak? Ezek között mi a különbség, melyik miért fontos a szervezet számára és mivé alakul a nyelés után?


 

Ezt mind-mind kifejtettem az első általános E-bookban.

                                                                                 nyil.jpg

DUCIREFORM - A DUCI Dívány KÖNYV.pdf

 


 

Azt pedig, hogy milyen táplálkozási irányelvet kell követni ahhoz, hogy életre szóló megoldást leljünk a testsúly csökkentésre (majd megtartásara), a Változz velem! program összefoglaló anyaga részletesen kifejti.

nyil.jpg

DUCIDÍVÁNY - VÁLTOZZ VELEM ÉLETMÓDPROGRAM DIÁVAL.pdf

 


Mindkettő értékes információkat és magyarázatokat taglal. Mindenkinek úgy kell nekivágnia ennek a kalandnak, hogy érti és tudja, mit csinál. Másolni, gondolkodás vagy tervezés nélkül enni inkább árt, mint használ. Elsődlegesen azt kell szemügyre venni, hogy mi az alapanyagcsere és miért fontos ez a táplálkozásunk során. Az anyagcsere felelős azért, hogy a táplálkozás során a megfelelő anyagok a megfelelő helyre jutva optimális sejtműködést idézzenek elő. Az alapanyagcsere az az energiaigénye a szervezetnek, amelyre ahhoz van szüksége, hogy egész napos fekvő helyzetben el tudja látni a létfunkciós feladatait: légzés, keringés, agyműködés, szívműködés, stb. Mivel nem 0-24 órában feküdve töltjük el a napjainkat, ezért ez az érték nem fedezi a valós energia igényünket. Attól függően, hogy ki milyen munkát végez és milyen életmódot folytat, bizonyos szorzókkal ezt az értéket növelni kell, így kapjuk meg azt a valós (tényleges) energiamennyiséget, amely ahhoz kell, hogy a szervezet tökéletesen ellássa az önműködő folyamatait.

 

Önműködő folyamat az, amikor a szervezeted beavatkozás nélkül, magától dolgozik egész nap. Nem kell ahhoz Neked előidézned semmit, hogy a szíved dobogjon vagy épp az emésztés megtörténjen. Beavatkoznod ebbe nem kell, ezért önműködő. Gondolj bele, éjjel is lélegzel vagy épp dobog a szíved, magától. Ez nem akaratlagos cselekvés, hanem akaratunktól független, ettől olyan csodálatos az emberi test. Neked tehát semmit nem kell külön tenned azért, hogy „életben maradj”, de mégis Neked kell tenned a legtöbbet azért, hogy ez az önműködő folyamat ne „romoljon el”. Elromolhat ugyanis azzal, ha nem megfelelően táplálkozol, a szervezet nem jut hozzá a számára szükséges energiához, vitamin és ásványi anyag ellátáshoz, vagy épp koplalással igyekszel lefaragni a kilókat magadról. Emiatt Neked elsődleges kötelességed az lenne, hogy megadj minden támogatást a saját testednek ehhez a biológiai működéshez.

 

Hogyan tudod Te megadni a testednek azt, amire vágyik? Mire vágyik egyáltalán?

 

A testünk csak és kizárólag arra vágyik, hogy a számára szükséges energiával feltöltsd. Mint a mobil telefonod. A telefon is magától fogadja a hívásokat vagy az üzeneteket és magától jelez Neked számos alkalmazás. Ha kevesebbet használod, nem merül le olyan gyorsan, de ha folyamatosan dolgoztatod, akkor bizony előbb elfárad. Bizonyos időközönként emiatt energiát kell adj neki, hogy ne merüljön le és továbbra is magától működjön. Ilyenkor töltőre helyezed és mindaddig ott tartod, amíg 100%-osra fel nem töltött az aksija. Történik bármi más a testedben? Nem! Pont így zajlik ott is minden. Egész nap teszed a dolgod, ha tudatosan éled az életed, akkor sportolsz is, tehát jóval több energiát követel, mint a fekvő állapot. Ezért bizonyos szorzó értékekkel az alapanyagcsere kalória mennyiséget növelni kell. Ekkor kapod meg a tényleges energia igényedet, amely a súlytartásra megfelelő energiamennyiség (kcal). Mivel fogyni szeretnél, ezért Neked kalória deficitet kell előidézni, tehát a súlytartó energia igényed kb. 15%-kal (vagy -3-500 kalóriával) csökkentett mennyiségével kell számolnod. Ez lesz az a kalória érték, amely a számodra legideálisabb étrendet alkotja a fogyási ütemtervedben.

 

Ez az érték elsőre mindenki számára ijesztően magas. Ennek oka az, hogy a köztudatban – helytelenül – a csökkentett kalória mennyiségű étrendek kapnak hangsúlyt, pld.: 1200 kalóriás étrendek. Ezek azonban nem támogatják az anyagcserédet és hiányállapotot idéznek elő. Ez észrevétlenül rombolja az anyagcsere működését, lassítja azt és a sejtek nem jutnak hozzá a tökéletes működéshez szükséges energiához. Ez azért van így, mert ahhoz, hogy a sejtek elvégezhessék a feladataikat (pld idegsejtek, izomsejtek), ahhoz meg kell kapják a számukra elegendő élelmiszert. Energiát csak és kizárólag étkezés útján tudsz juttatni a szervezetedbe. Fontos tényező, hogy a sejtek csak szénhidrát útján tudnak táplálkozni, mert a zsír és fehérje a sejtek számára nem energia (kivéve néhány esetet, de ez elenyésző). Ahhoz, hogy minden rendeltetés szerűen történjen a számodra nem érzékelhető élettani folyamatokban, Neked kell gondoskodnod az energia pótlásáról és egy alapanyagcsere alatti étkezés még a fekvő állapothoz szükséges töltést sem biztosítja a testnek. Amikor tehát találkozol az alapanyagcser értékeddel, majd a tényleges energiaigényen keresztül a számodra ideális étrend kalória mennyiségével, akkor jusson eszedbe, hogy ez miért kell ennyi legyen. Mit fedez ez a kalória, mi történik vele, hová kell felhasználja a tested és miért fontos a szervezet önműködése?! Gondold végig, egy pillanatra állj meg és tudatosítsd, hogy jelenleg is dobog a szíved, működik a keringésed, az agyfunkciók, mozognak az izmaid, lélegzel és ez mekkora feladat a testednek egyes egyedül. Aztán azt is mérlegeld, hogy hány kiló súlyfelesleg van rajtad. A test arra van kódolva, hogy egy normális anyagcserét bonyolítson le, de mivel egy jóval nagyobb testet kell működésben tartson, sokkal több energia szükségeltetik számára ehhez a nagy horderejű munkához. És még el sem indultál egy hosszú sétára. A szívednek sokkal több vért kell pumpálnia és olyan súlyt cipelnek a térdeid, a bokád, az ízületek, amelyek nem könnyítik meg az anyagcsere folyamatokat. Így mérlegeld, hogy szeretnéd-e tovább sanyargatni jóval alapanyagcsere alatti koplalással vagy meg próbálsz végre úgy étkezni, ahogyan az a legoptimálisabb. Kövéren az anyagcsere lelassul, pont azért, mert vagy túl keveset vagy túl sokat eszel. Ha megtalálod az optimális utat (az előbb ismertetett módszert követve), akkor az anyagcsere helyre áll. Tudnod, kell, hogy a lassú anyagcsere és a koplalás egy vész üzemmódra kapcsolja az egész szervezetedet, vagyis szeretettel fogad minden egyes falatot, amelyet kapzsin el is raktároz, mert éhezteted. Nem csak akkor, ha épp nem eszel egy falatot sem 2 napig, hanem akkor is, amikor alapanyagcsere alatt eszel. Éhezik és pánikol, tartalékol, zsírtartalékba pakol ezáltal mindent, amit lenyelsz étkezés során. Amikor rájön arra, hogy helyes kalória bevitel mellett már nem kell tartson vész időszak miatt, megnyugszik és partner lesz a fogyásodban. Hálás azért, amiért megkapja Tőled azt, amire szüksége van. Ha pedig partnered a fogyásban, akkor a zsírból történő fogyás egyenes út, koplalás és szenvedés nélkül. Ez a tartós fogyás kulcsa. Egyedül ez. Így fogytam le majd 50 kilót egy év alatt.

 

Hogyan is néz ki az étrend, ha kiszámoltuk az ideális étrend kalória mennyiségét?

 

A legoptimálisabb működést az biztosítja, ha 5 (6) étkezésre osztod a napodat, ezeket kb. 3-4 óránként ismételed és a következő bontásban osztod fel: Szénhidrát: 55%, Fehérje 30(15)%, Zsír 15(30)%. A fehérje és zsír esetén elfogadott a két érték felcserélése, de mindenképp a szénhidrátnak kell túlsúlyban lennie, hiszen már elmondtam, hogy a sejtek kizárólag szénhidrát útján nyernek energiát.

 

Itt jön az első alapvető hiba az általános fogyókúrák esetén, mert mindenki abban a tévhitben él, hogy a szénhidrát csökkentett diéta a megoldás. Sajnos nem! Szénhidrát csökkentett diétával le lehet fogyni, leginkább izomveszteséggel minimális zsír leadása mellett, majd a kilók általában 1 éven belül vissza is kúsznak. Nem ritka, hogy akár a duplája vagy háromszorosa is rajtunk ékeskedik 1-1,5 év múlva. Ilyenkor jön a depresszió, az önvád, az újabb sanyargatás és az örökös jo-jo effektus. Az ördögi kör, amelyből mindaddig nem fogsz kiutat találni, amíg meg nem érted, hogy nem ez a megoldás. Miért is vagy képes fogyni szénhidrát csökkentett menüvel? Azért, mert az előbb elmagyarázott tények alapján a sejtek éheznek. Ennyire egyszerű. Nem érzed, de Te is éhezel. Ezeknél a fogyókúráknál ezért általános a hangulat ingadozás, az ingerültség, a fáradékonyság, a depresszió, stb, hiszen az idegrendszer számára is megterhelő a tápanyag hiánya.

 

De akkor mit tehetünk?

 

Csak az a megoldás, ha a szervezet partner, elengedi a zsírpárnákat és lassú, egyenletes fogyással csökkentjük a testsúlyt. Majd követve a tényleges energia igény szerinti étrendet, a súlyunkat könnyedén meg is tudjuk tartani. Ezt hívjuk életmódváltásnak. Amikor a fogyás első pillanatától kezdve tudatosan kezdünk táplálkozni és elfogadjuk, hogy ne együnk se kevesebbet mint kell, se többet, mint szükséges. Mértékletes, valós energiaigényünk kielégítése szerinti étkezéssel a fogyás után sem kell attól tartani, hogy visszajönnek a kilók, hiszen nem sanyargató csirke-saláta diétával fogytunk le, hanem megfelelő szénhidrát ellátottság mellett a sejtek táplálásával. Magyarul, a szervezet boldogan fogyott le és nem arra vár áhítattal, mikor zabálsz megint?!

 

Van még egy jó hírem.

 

Ha ez így történik, az anyagcseréd jól működik, akkor a „zaba-rohamok” sem térnek vissza, megszűnik a sóvárgás. Megtanulsz egészséges és változatos étrendeket összeállítani, amelybe belefér a somlói galuska vagy a rántott hús is hosszú távon, s pont ez lesz a kulcsa annak, hogy a leadott kilók biztosan nem jönnek vissza később. Persze, ha újra a finomított szénhidrátok bűvkörébe keveredsz, akkor nem lesz mi a helyesen működő anyagcserében tartson. De ha megízleled a helyes életmód adta kiegyensúlyozott lelki állapotot, semmi pénzért nem fogod választani a rendszeres fehér kenyér dömpinget. A kulcs azon lesz, hogy mértékletesen eheted majd akár azt is, de tudni fogod, hogy milyen kalóriasávon belül tudod tartani a súlyod és ha ezen nem lépsz át, a kilók nem gyarapodnak.

 

Sokan panaszkodtok arra, hogy értitek ennek a módszertanát, de mégis nagyon sok számotokra az előírt kalóriamennyiség. Első gondolatom mindig az ilyenkor, hogy meghízni sem 1000 kalóriás étrendtől híztatok meg, bőven 100 kiló feletti testsúllyal nagyon sokat kellett ahhoz enni, akár éveken át, hogy a duci jelzőt birtokold, ezért olykor ezeket a kijelentéseket „álszentnek” érzem. Ugyanakkor nem hibáztatok senkit, pontosan azért, mert a helytelen beidegződés megöli a reális gondolkodást, és nehéz elhinni azt, hogy valóban nem a csökkentett energiaigény a megoldás. De mindenkinek saját életmódja szerint kell ezt beépíteni, ezért ha például reggel nem tudsz sokat enni, akkor is van a „rávezető hónapokban” egy olyan módszertan, amely az étkezési és tápanyag arányokat a helyes útra való terelésre helyezi.


enlightened

Alap és legideálisabb étrend megoszlás az egész napos kalória igényre vetítve:

 

Reggeli: 30%, Tízórai: 10%, Ebéd: 30%, Uzsonna: 10%, Vacsora: 20%

Tápanyag eloszlás: Szénhidrát: 55%, Fehérje 30(15)%, Zsír 15(30)%

 


enlightened

Rávezető étrend megoszlás az egész napos kalória igényre vetítve (maximum az életmódváltás első 6 hónapjában):

 

Reggeli: 20%, Tízórai: 20%, Ebéd: 20%, Uzsonna: 20%, Vacsora 10%, Utóvacsora 10%

(lehet 20% 1 db vacsorával is a kettő helyett)

Tápanyag eloszlás: Szénhidrát: 45%, Fehérje 30%, Zsír: 25%

 


Amennyiben a szervezet az első néhány hónap során végre megkapja, amire vágyik, szépen rá tudtok lépni erre a rendszeres és helyes étkezésre és könnyedén fog menni az optimális %-os megoszlás. Tehát nem jelent már gondot az, hogy "sok az étel". Nem lesz sok, pont annyi lesz, amit meg tudsz enni, mert az anyagcseréd, az éhségérzeted a helyére kerül.


 

Ez így elsőre bonyolultnak tűnhet és a kalóriák & szénhidrát grammokban történő eligazodás nehézkes. Más megoldás a tartós, egyenletes fogyásra visszahízás nélkül nincs. Maradhat bárki a szénhidrát csökkentett verziókban, de örökös fogyókúra – hízás marad a táplálkozás. Ez idegőrlő, pontosan amiatt, mert egy idő után nem vagyunk képesek sanyargatni magunkat. Itt jön az újra evés fogalma, ami miatt a hízás borítékolható.


 

Nagyon sok információt és tudást adtam minden E-bookban és ebben a tisztázó bejegyzésben is. A támogatásom mindig itt lesz Nektek, ez sosem fog változni.

 


 

A Változz velem! program kínál egy közös utat is, ami az ELIT program kínál. Mi az, amit az ELIT programban kaphattok?

 

heart Mindkét enlightened  étkezési megoszlásra és tápanyag arányra vonatkozó étrend tervet mozaikos és fix formában is, amely úgy épül fel, hogy az ételek esetén grammra van kiszámolva minden étel minden összetevője és a recepthez csak ezeket kell felhasználjátok. Így a számolás terhét (a matekot) nem Nektek kell adminisztrálni, megteszem én. Heti 3 db új étel kerül a csoportba, normál, tej-gluténmentes, húsmentes, minden kalória sávra (1500-2700 között paraméterezve). Mit jelent a paraméterezés? A Te számodra szükséges kalória érték van étkezésekre bontva és tápanyagokra szedve, grammra pontosan. Egy db konyhamérlegre van szükséged (2-5e Ft bárhol).

 


Pld:

reggeli: szendvics - 50g paradicsom, 50g mozzarella, 60g rozskenyér, 1 db mackó sajt vagy

ebéd: tejszínes, gombás rizs - 60g basmati rizs, 120g csirkemell, 40g csiperke, 30g vöröshagyma, 2 ek.kókusz tejszín, 20g mozzarella 1 ek. oliva olaj,  vagy

uzsonna: 200g görög joghurt, 30g erdei gyümölcs, fahéj vagy

stb, stb, stb.

 

Ilyen részletesen és grammra mért adatok alkotják az étrendet a Te paramétereidre. Az általad kért ételek nem szerepelnek benne és figyelembe veszem az étel intoleranciáidat is  - ha indokolt ilyen étrend követése.

 


heart Hormonspecialista orvosi partnerrel dolgozom együtt, aki szükség esetén elvégez minden szükséges női hormonvizsgálatot hormonlaborban és az Ő ajánlásával, észrevételeivel állítom össze személyre szabva a megfelelő étrendet. Februártól jómagam is hormontanácsadóként segítek.

 

heart Heti motivációs videós tréning segít az egész lélektani folyamatban, hiszen az étkezés utáni legfontosabb kérdés mindig a kitartás, az önfegyelem, a fegyelem, az akarat témája. Ha ebben nincsenek szilárd alapok, akkor a feladás veszélye mindig nagy marad.

 

heart Edzés videók érhetők el februártól. (otthoni, edzőtermi).

 

heart Az ELIT tagok megkapnak mindent, amit kínálok és minden további programot is a későbbiek során. ELIT-esnek egyszer kell jelentkezni és a tagság örök (természetesen program riport és kontroll mellett). 10 kg fogyásonként új étrend és makrózás jár automatikusan.

 

heart Folyamatos online kapcsolat van velem a csoporton belül. A lányok pedig egymás irányába történő kommunikációja nagyon szoros.

 


 

Ha úgy érzed, hogy szeretnél koncentrált támogatást, akkor válassz a kínált programok közül és együtt, közösen fogyunk a célba.

Jelentkezés:

nyil.jpg

ITT TUDSZ JELENTKEZNI!

 

 

Ha egyedül szeretnél haladni a fogyásban, a kínált információk mentén haladj és tarts be minden szabályt. Pontosan úgy számolj étrendet és  makrókat, ahogyan le van írva, ellenben nem garantált a siker. Mozogj! Tarts ki! Kövess engem! :)

 


                                                          uj-elet-var.jpg