Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe

ANYAGCSERE VS TOALETT KÉRDÉS

2017.10.19

AZ ANYAGCSERE

 

Az anyagcsere, nevében is benne van, hogy szervezetünket felépítő és lebontó biokémiai folyamatok összessége. A felépítő anyagcserében összetettebb anyagok jönnek létre egyszerűbbekből, aminek az a célja, hogy a szervezet sejteket építsen vagy javítson. A lebontó anyagcsere-folyamatokban az egyszerű anyagok lebomlanak, hogy energiát biztosítsanak a szervezet számára.

Nagyon egyszerűen megfogalmazva, a test által felhasznált energiamennyiséget anyagcsere-mennyiségnek is nevezzük. Ez az a kalória mennyiség, amely az alapvető élettani folyamataink fenntartásához szükséges alvás közben.

Az energiát a táplálékból nyerjük, erre más mód nincs. Ezt az energiát arra használja fel a testünk, hogy a sejtek életfunkciói és a test működése fenntarthatóak legyenek. Még alvás során vagy fekvő állapotban is szükség van energiára ahhoz, hogy a szívünk dobogjon, a légzés folyamatos legyen, a testhőmérséklet normál tartományban maradjon.

Túlélésünk záloga:

  1. levegő
  2. víz
  3. táplálkozás

Amennyiben bármilyen energiaellátási problémát észlel a szervezet, el kezd egy TÚLÉLŐ PROGRAMOT. Energiaellátási probléma kialakulhat többlet energia bevitelével vagy a szükségesnél kevesebb energia bevitelével is. Vagyis akár többet eszünk, mint szükséges, akár kevesebb ételt veszünk magunkhoz, mint kellene, mindkét esetben energiaellátási zavar lép fel. Bármi, amiből energiát tudunk nyerni, az csak táplálékból származhat.

Miből nyerhetünk energiát?

  1. Szénhidrátból: 4,1 kcal/gramm
  2. Zsírból: 9,3 kcal/gramm
  3. Fehérjéből: 4,1 kcal/gramm
  4. Alkoholból: 7,2 kcal/gramm

 

Az elhízás következtében vagy a koplalás esetén az anyagcsere lelassul. Ha ez a lassú anyagcsere bekövetkezik, akkor BEKAPCSOL A TÚLÉLŐ PROGRAM. Ez pedig a zsírraktárazás irányába tolja a szervezetet. A túlélő program növeli és egyben védi is a zsírraktárakat.

Vagyis az anyagcsere folyamat lassulása mindenképp gátolja a szervezetünk fogyását.

Ennek lehetséges okai:

1.) Nem megfelelő mennyiségű étel fogyasztása: túl keveset eszel és nem tartod be az alapanyagcsere feletti étkezési szabályokat vagy túlságosan bőséges étkezéseknek hódolsz.

2.) Nem megfelelő arányban történik a tápanyagok megoszlása, túlságosan visszafogod a szénhidrát fogyasztását, esetenként extrém módon, 100 g CH/nap alá (ez már drasztikusnak és egészségtelennek mondható akkor is, ha úgy érzed, ettől fogysz).

3.) Nem megfelelő időközönként eszel, hosszú órák telnek egy-egy étkezés között, a vércukorszinted nincs stabilizálva, hol kileng, hol alacsony.

4.) A napjaidat tekintve Is teljesen eltérő az étkezési rendszered, egyszer dőzsölsz, máskor alig van időd enni, NINCS RENDSZERED!

 

Ha bármelyiket elköveted a négy felsorolás közül, már nem beszélhetünk egészséges táplálkozásról. Mondhat bármit az internet Neked, a professzorok, a tanárok és táplálkozási szakértők nem ezt oktatják sem a dietetikusoknak, sem az endokrin doktoroknak, sem az edzőknek. Nem azt tanulják, hogy egyél kevés szénhidrátot és sok fehérjét. Mégis ezt kínálják Neked nagyon sokszor a szakértők, mert MINDENKI A GYORS EREDMÉNYRE AKAR RÁBÍRNI, CSAK ÉPP FELELŐSSÉGET NEM KELL VÁLLALNIUK ÉRTED. AZ, HOGY LÁTSZAT FOGYÁSOD VAN, NEM ÉRDEKEL SENKIT. HA KÉSŐBB VISSZAHÍZOL, MERT VISSZA FOGSZ ILYEN TÁPLÁLKOZÁSI MÓDSZEREKKEL, AKKOR AZÉRT TE LESZEL A HIBÁS, ÉS SZÉLESRE TÁRJÁK MAJD A KARJUKAT! EBBEN CSAK AZ A SZOMORÚ, HOGY A TE ÉLETED NEM VÁLTOZOTT MEG, DE AZ ÖVÉK SEM ATTÓL, MERT TE SEM FOGYTÁL LE TARTÓSAN!

 

MI AZ EMÉSZTÉS FOLYAMATA, AZ ÉTELEK FELSZÍVÓDÁSA ÉS FELDOLGOZÁSA?

 

Az emésztésünk attól a perctől megkezdődik, hogy az ételt a szánkba vettük. Alaposan meg kell rágnunk, a nyállal összekeveredik, és itt már a szénhidrátok emésztése elindul. Ekkor az amiláz nevű enzim kezdi meg a keményítő lebontását. Lenyelés után a gyomorban landol minden falat. A gyomrunkban a táplálékunk pepszinnel és sósavval keveredik össze. Ebben a savas környezetben a táplálékkal bejutott baktériumok elpusztulnak és megkezdődik a fehérjék lebontása. Amint a gyomorból kikerül a táplálék és bekerül a nyombélbe, az ezt követő szakaszban már lúgos környezet szükséges. A máj epesavat bocsát ki, ezek segítenek a zsírcseppek méretét csökkenteni. A lúgosság egyfajta kódolt üzenet a hasnyálmirigy számára, hogy felszabadíthatja az emésztő enzimjeit. Ezek az enzimek az amiláz (keményítőt emésztenek), a proteáz (fehérjéket emésztenek) és a lipáz (zsírokat emésztenek). Ezeknek az enzimeknek van óriási szerepe abban, hogy a keményítő cukorra, a fehérje aminosavra, a zsír zsírsavra bomoljon. Egy egészséges emberi szervezetben az étel ezekre az alkotóelemekre bomlik le és a vastagbél illetve a vékonybél falán keresztül szívódik fel a véráramba (itt a cukrok és az aminosavak), vagy a nyirokrendszerbe (itt a zsírok). A cukor és az aminosav egyedül nem képes arra, hogy a vérbe jusson. Egy bizonyos aktív energiaellátó szállítási folyamaton keresztül szállító molekulák juttatják át őket. Ez egy roppant összetett folyamat összessége, csak akkor működik zökkenőmentesen, ha a működő receptorok megtalálják a „megoldó kulcsot”, azaz úgy kell ezt elképzelni, mintha csak a megfelelő jelszóval lehetne ezt megtenni. Ha a jelszó nem jó, akkor az átjutás akadozik.

A megemészthetetlen táplálék sorsa az ürítéssel végződik. Ez a vastagbélben történik. Miután az összes hasznos molekula és víz felszívódott, a visszamaradó salakanyag elhagyja a vastagbelet, a végbélben pedig összegyűlik.

 

A normális és kóros székletürítés jellemzői

 

Székletürítés száma és mennyisége

Normális esetben naponta egyszer-kétszer ürül széklet. Megközelítőleg azonos időben formált puha széklet mennyisége kb. 150-200 g, ezt befolyásolja az elfogyasztott táplá­lék mennyisége, salakanyag tartalma.

 

Milyen lehet a székletünk, ha nem „normális"?

  Hasmenés: naponta többszöri (esetleg egyszeri) folyékony, híg széklet ürítése, többnyire kínzó görcsök kíséretében.

A hasmenés okai:

Pszichés elváltozások, pld. stressz, szorongás; ételallergiák, intoleranciák, pld. laktóz, glükóz; hasnyálmirigy betegségek; gyógyszerek: pld. antibiotikumok, egyes mesterséges édesítőszerek, orális hashajtó gyógyszerek; fertőző bélgyulladások - okozhatják vírusok pld. calici vírus, enterovírusok, bakté­riumok

 

Székrekedés: a széklet kemény állagú, rögös, bogyós, esetleg véres, kipréselése nehéz, ürülése fájdalommal jár. Ismeretlen okokból napokig nem ürül (2-3 napnál ritkábban).

A székrekedés okai:

Táplálkozási tényezők: kevés rost fogyasztása, nem megfelelő mennyiségű folya­dék fogyasztása;  Fizikai inaktivitás: hosszantartó fekvés vagy sok ülés; Terhesség; Idős kor, ami a bélmozgás lelassulásával járó állapot lehet; Anyagcserezavarok; Endokrin betegség; Új környezet (pl. utazás, nyaralás)

 



Mi az, amivel be tudjuk csapni a székletürítési tempót akkor is, ha az anyagcserénk a helytelen táplálkozásból eredően nem megfelelően aktív?

Mennyi időn belül ürülnek ki az ételek?

 

 

Néhány példa a kiürülésre ételek szempontjából:

1-2 óra: víz, tea, kávé, kakaó, húsleves, lágy tojás, főtt rizs, főtt hal

2-3 óra: tej, tejes italok, burgonya, párolt főzelék, gyümölcs, főtt-sült tojás, borjú, vagdalt hús, fehér kenyér

3-4 óra: barna kenyér, sült krumpli, retek, répa, uborka, alma, marha, sonka

4-5 óra: hüvelyesek, sült hús, füstölt hús

5-6 óra: gomba, halsaláták

7-8 óra: libasült, szardínia

A zsíros ételek csökkentik, míg az alkohol, a koffein és a szénsav fokozzák a gyomor ürülését.

 

Tehát ha az anyagcseréd lassú, de túl sok zsíros ételt fogyasztasz, túl sok alkoholt iszol, rendszeresen iszol koffein tartalmú ételeket (kávé, kóla) és szénsavas vizet vagy üdítőket, úgymond felgyorsítod az emésztési folyamatot, de ettől az anyagcseréd még nem fog helyreállni. Mert az anyagcseréd csak akkor működik olajozottan, ha a négy táplálkozási alapelvet maximálisan betartod, magadra kódolod és nem hibázol egyik részében sem. Ha csak egyet is közülük félvállról veszel, a szervezet szélsőséges helyzetet érzékel. A szélsőséges állapotot pedig nem tolerálja jól, pánikba esik azonnal és blokkolja a „javainak” elengedését, azaz a zsírégetést, a zsírpárnákat, a fogyásodat lassítja. Hiába megy át az emésztőrendszeren az étel, és üríted ki a megemészthetetlen tápanyagot, attól még ha nem megfelelő kalóriamennyiséget viszel be, nem megfelelően lebontott makrókra osztod, nem megfelelő rendszerességű az étkezésed (R-T-E-U-V) és a napjaid között is ingások vannak táplálkozási szokásokat illetően, akkor LÁTSZAT FOGYÁSODAT PROFESSZIONÁLIS SZINTRE FEJLESZTED, ÉS EGYEL TÖBB BEKÖVETKEZENDŐ JO-JO EFFEKTUS TRÓFEÁT TEHETSZ KI A KÉPZELETBELI FOGYÓKÚRA POLCODRA.

 

 

Ma már életem küldetése megértetni azt mindenkivel:

 

AZ EGÉSZSÉG NEM FONTOSABB A KILÓK ELVESZTÉSÉNÉL. NEM MINDEGY, MILYEN ÁRON FOGYSZ LE ÉS MEDDIG. HA NEM TÁPLÁLKOZOL MEGFELELŐEN, NEM AZ A KÉRDÉS, HOGY LEFOGYSZ-E (LÁTSZAT FOGYÁSSAL).

AZ A KÉRDÉS, MIKOR HÍZOL VISSZA.